Tips om meer Google-reviews te verzamelen

Wil jij graag meer (en sneller) Google-reviews verzamelen voor je bedrijf? Dan hebben wij goed nieuws voor je. Google heeft namelijk onlangs een nieuwe functie toegevoegd aan het Google Mijn Bedrijf-profiel waarmee je supersnel en laagdrempelig reviews kunt verzamelen via een unieke QR-code.

In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je die QR-code ophaalt en slim inzet via bijvoorbeeld e-mailhandtekeningen, flyers of visitekaartjes. Ook geven we praktische tips om het maximale uit je reviewstrategie te halen. Wil jij hier meer over weten? Lees dan verder en laat je informeren

Hoe kan je meer Google reviews verzamelen

Het belang van Google-reviews

Google-reviews zijn cruciaal voor je online reputatie én lokale vindbaarheid, het is daarom altijd van belang om consistent reviews te blijven verzamelen voor je bedrijf. Met een paar goede beoordelingen:

  1. Verhoog jij de zichtbaarheid van je Google Mijn Bedrijf profiel in de lokale zoekresultaten (Google Maps en lokale SEO).
  2. Wek je sneller vertrouwen bij potentiële klanten.
  3. Verhoog je de kans dat mensen doorklikken naar je website of direct contact opnemen.

Nieuw: QR-code om sneller Google-reviews te verzamelen

Zoals we zojuist al aangeven heeft Google onlangs een handige update uitgerold in het Google Mijn Bedrijf-profiel. Je kunt nu eenvoudig een QR-code laten genereren waarmee klanten direct naar je reviewpagina gaan. Geen gedoe met lange links of uitleg voor jouw klant. De klant kan eenvoudig de code scannen een beoordeling geven en klaar. Handig toch?

Waar jij de QR code zoal voor kan inzetten:

  1. E-mailhandtekeningen
  2. Visitekaartjes
  3. Flyers of brochures
  4. Bedankkaartjes
  5. Kassa- of baliedisplays
Je Bedrijf op Google
Google review vragen

Zo haal je de QR-code uit je Google Mijn Bedrijf-profiel

Wil jij weten hoe je direct jouw QR code kan ophalen? Lees dan het onderstaande stappenplan door en ga direct aan de slag met het verzamelen van meer reviews voor je Google Mijn Bedrijf profiel.

Let op: je moet beheerder zijn van het Google Mijn Bedrijf-profiel.

  1. Open je bedrijfsprofiel in Google

Zorg ervoor dat je alvast bent ingelogd met je Google account en ga vervolgens naar:

https://business.google.com

Vervolgens kom je terecht binnen jouw Google Bedrijfsprofielmanager account. Zoek op je bedrijfsnaam en klik hier vervolgens op.

  1. Navigeer naar reviews vragen

Je ziet nu bovenaan staan “Je Bedrijf op Google” en je ziet vervolgens het onderstaande beheermenu.

  1. Sla de QR-code op

Je ziet nu jouw persoonlijke QR code die Google al voor jou heeft gegenereerd. Onder de link zie je nu een optie om de QR op te slaan als afbeelding. Klik simpelweg met je rechtermuisknop op de QR code en selecteer “afbeelding opslaan als”. Sla vervolgens de QR-code op je computer en geef het een herkenbare bestandsnaam.

  1. Gebruik de QR-code in je communicatie

Nu je de QR code als afbeelding hebt opgeslagen, wordt het tijd om jouw QR-code mee te nemen in jouw communicatie. Er zijn diverse manieren waarmee jij de QR code kan inzetten met als doel om hierdoor meer en sneller reviews te verzamelen. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld de onderstaande mogelijkheden:

  1. Voeg de afbeelding toe aan je e-mailhandtekening (bijv. onder je naam).
  2. Plaats de QR-code op je visitekaartje of laat deze drukken op een flyer.
  3. Zet hem op je winkelbalie, receptie of wachtruimte met de tekst: “Geef ons een review, scan hier!”

Praktische tips om meer reviews te krijgen

Een QR-code helpt maar je hebt ook een slimme aanpak nodig want niets is belangrijker dan de wijze waarop jij jouw klanten hierin wil benaderen maar ook bijvoorbeeld het moment. Voor het gemak delen wij in het onderstaande overzicht tips die écht werken bij onze klanten:

Vraag het op het juiste moment:
Vraag om een review zodra je klant tevreden is. Dit kan bijvoorbeeld zijn na een succesvolle levering, een geslaagde behandeling of bijvoorbeeld  een succesvolle verkoop.

Houd het persoonlijk:
Spreek je klant bij voorkeur aan bij naam zodat hij of zij zich echt aangesproken voelt en stel bijvoorbeeld de volgende vraag “Zou je een minuutje willen nemen om ons te beoordelen via deze QR-code? Dat helpt ons enorm.”

Maak het zichtbaar:
Hang de QR-code op een plek waar klanten wachten of langslopen.

Automatiseer het proces:
Verwerk de QR-code standaard in een bedankmail, factuur of service-update.

Meer reviews, meer resultaat

Door deze nieuwe QR-code functie slim te gebruiken maak je het je klanten zo makkelijk mogelijk om een beoordeling achter te laten. En dát is precies wat je wil. Want een constante stroom van positieve reviews zorgt voor meer vertrouwen én een hogere ranking in de lokale zoekresultaten.

Hulp nodig met je reviewstrategie?

  • Wil je hulp bij het verzamelen van reviews of het optimaal benutten van je Google Mijn Bedrijf-profiel? Als lokaal marketingbureau helpen wij bedrijven dagelijks met:

    • Lokale SEO
    • Google Mijn Bedrijf-beheer
    • Linkbuilding
    • Branding
    • Drukwerkadvies voor flyers of kaartjes
    •  

    Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee.

Het ROPO effect in actie

Lokale online marketing mix

Haal het maximale uit jouw lokale zichtbaarheid

Hieronder de belangrijkste onderdelen:

Lokale SEO

Gebruik lokale zoekwoorden in je webteksten
Vermeld je bedrijfsadres en contactgegevens op je site
Zorg voor een mobielvriendelijk design

Google Mijn Bedrijf

Vul je profiel volledig in, inclusief foto's en openingstijden.
Vraag klanten om recensies.
Beantwoord de Q&A-sectie actief.

Citations (NAW-vermeldingen)

Controleer bedrijfsgegevens op Social Media profielen, platforms zoals Yelp en andere bedrijvengidsen.
Zorg voor consistentie in naam, adres en telefoonnummer.

Online reviews

Moedig klanten aan om recensies te schrijven.
Reageer professioneel, ook op negatieve feedback.

Lokale sponsoring

Sponsor lokale evenementen, sportclubs of goede doelen.
Maak dit kenbaar op zowel je eigen website en social media als op die van de gesponsorde organisatie.

Social media advertising

Target op locatie, interesses en gedrag.
Test meerdere advertentieformaten om je doelgroep optimaal te bereiken.

Zoekmachine-advertenties (SEA)

Gebruik lokale zoekwoorden.
Sluit woorden uit die gericht zijn op andere regio's
Meet prestaties zoals CTR en conversies.
Beperk je advertenties met geografische targetting.

Wees actief op social media

Deel nieuws, aanbiedingen en klantverhalen.
Reageer actief op opmerkingen en vragen.

Het Supportflex kantoor aan de Euregioweg

Supportflex online marketing

Lokaal online succes vanuit Enschede, maar voor iedere stad

Supportflex biedt internetmarketingdiensten aan in de regio Enschede, Hengelo, Almelo, Haaksbergen, Borne, Nijverdal en Oldenzaal. Wij helpen ondernemers groeien met bewezen strategieën en lokale focus.

Lokale helden

Lokale klanten, lokale ondernemers, lokale marketing

Onze werkwijze is gericht op bedrijven waarvan de klantenkring zich lokaal of regionaal oriënteert. Wij noemen hen: de lokale helden. Wij gebruiken alleen middelen die aantoonbaar resultaat opleveren.

 

Bakkie doen?

Nieuwsgierig geworden naar wat we voor jouw bedrijf kunnen doen? Vul het formulier in en laten we snel een keer een bakkie doen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.