Kennisbank: Wat is lokale online marketing?

Drijvende Kracht achter Bedrijfssucces

Wanneer we ons concentreren op de term lokale marketing spreekt het voor zich dat het marketing betreft gericht op een specifieke doelgroep. Deze doelgroep bevindt zich in de directe nabijheid van jouw vestiging(en) als ondernemer.

“Lokale marketing richt zich op een doelgroep die zich bevindt in dezelfde stad of regio als waar jouw bedrijf gevestigd is. Het is gericht op een bepaald werkgebied rondom jouw fysieke locatie. Dit werkgebied is meestal gebaseerd op een reisafstand welke de consument redelijkerwijs verwacht kan worden te overbruggen voor het betreffende product of dienst.” 1Bron

Hoe groot is lokale marketing?

De grootste vorm van marketing in Nederland

Veel aankopen en de afname van diensten gebeurt nog steeds (traditioneel) op de locatie van het bedrijf. Uiteraard zitten online bestedingen al jarenlang in de lift. Met percentages online bestedingen variërend tussen de 10% en 22% in bijvoorbeeld de detailhandelssector 2Bron kunnen we tevens concluderen dat het overgrote deel van de bestedingen offline wordt gedaan.

Dit feit wordt onderstreept door het gegeven dat er in Nederland 83,8 duizend fysieke winkels zijn. 3Bron

Diensten die fysiek worden geleverd zijn onder meer fysiotherapie 4Bron, pedicures 5Bron, kappers 6Bron en horeca 7Bron.

Ook bedrijven die op locatie werken zijn relevant: installateurs, transporteurs, uitzendbureaus 8Bron, cateraars, beveiligers, enz.

Daarnaast zijn er professionals die vanuit een kantoor werken, zoals advocaten 9Bron, notarissen 10Bron en makelaars 11Bron.

 

Lokale marketing succesvol inzetten

Richt je marketing effectief in

Het belangrijkste aspect van lokale marketing is dat je je richt op de doelgroep die daadwerkelijk bereid is de reis naar jouw locatie te ondernemen. Met andere woorden: jouw doelgroep zit in de buurt.

Mensen houden ervan om te winkelen, te eten en zaken te doen in hun eigen omgeving. 12Bron

Ze bouwen een mentale kaart op van favoriete winkels, restaurants en andere bedrijven. Waar men winkelt of klant is, is grotendeels gewoontegedrag. 13Bron

Omdat die kaart steeds verandert, is voortdurende zichtbaarheid cruciaal. 14Bron

 

Voor welke bedrijven is lokale marketing het meest interessant?

Lokale marketing voor een lokale doelgroep

Lokale marketingstrategieën zijn vooral geschikt voor bedrijven met een sterke lokale klantenkring: bakkerijen, tandartspraktijken, boetieks en kapperszaken. Ze hebben veel baat bij marketing gericht op binding en behoud van lokale klanten. 15Bron

Ook bedrijven die verkeer uit omliggende regio’s aantrekken (zoals pretparken en meubelzaken) kunnen hiervan profiteren. Verder zijn er kansen voor bedrijven in niches zonder verzadigde online concurrentie.

Ambachtelijke producten en gespecialiseerde diensten lenen zich goed voor lokale online promotie. 16Bron

Het ROPO-effect voor lokale bedrijven

Research Online, Purchase Offline

Het ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline) beschrijft het gedrag waarbij klanten online informatie zoeken en daarna offline hun aankoop doen. Dit fenomeen beïnvloedt het gedrag van consumenten én het succes van lokale bedrijven. 17Bron

 

  • Meer dan 80% van de consumenten doet online onderzoek voor een offline aankoop.
  • Mobiele apparaten versnellen ROPO-gedrag (bijv. via prijsvergelijk en recensies).
  • Zoekopdrachten “in de buurt” zijn sterk gestegen sinds 2020.
  • Omni-channel strategieën helpen bij integratie van online & offline.

Bekende business cases:

  • Best Buy: Laat klanten online oriënteren en offline kopen.
  • IKEA: Biedt online tools voor kamerinrichting; aankoop gebeurt lokaal.
  • Starbucks: Gebruikt mobiele app voor bestellingen en loyaliteit.
  • Auto-industrie: Online configuratie, offline proefrit en koop.
  • Supermarkten: Online boodschappen, offline afhalen.

Het ROPO-effect is geen tijdelijke trend, maar een essentieel onderdeel van moderne marketing. Wie het goed toepast, wint lokaal marktaandeel.

Enkele belangrijke trends:

  • Meer dan 80% van de consumenten doet online onderzoek voor een offline aankoop.
  • Mobiele apparaten versnellen ROPO-gedrag (bijv. via prijsvergelijk en recensies).
  • Zoekopdrachten “in de buurt” zijn sterk gestegen sinds 2020.
  • Omni-channel strategieën helpen bij integratie van online & offline.

 

Bekende business cases:

  • IKEA: Biedt online tools voor kamerinrichting; aankoop gebeurt lokaal.
  • Best Buy: Laat klanten online oriënteren en offline kopen.
  • Starbucks: Gebruikt mobiele app voor bestellingen en loyaliteit.
  • Auto-industrie: Online configuratie, offline proefrit en koop.
  • Supermarkten: Online boodschappen, offline afhalen.
Het ROPO effect in actie

Lokale online marketing mix

Haal het maximale uit jouw lokale zichtbaarheid

Hieronder de belangrijkste onderdelen:

Lokale SEO

Gebruik lokale zoekwoorden in je webteksten
Vermeld je bedrijfsadres en contactgegevens op je site
Zorg voor een mobielvriendelijk design

Google Mijn Bedrijf

Vul je profiel volledig in, inclusief foto's en openingstijden.
Vraag klanten om recensies.
Beantwoord de Q&A-sectie actief.

Citations (NAW-vermeldingen)

Controleer bedrijfsgegevens op Social Media profielen, platforms zoals Yelp en andere bedrijvengidsen.
Zorg voor consistentie in naam, adres en telefoonnummer.

Online reviews

Moedig klanten aan om recensies te schrijven.
Reageer professioneel, ook op negatieve feedback.

Lokale sponsoring

Sponsor lokale evenementen, sportclubs of goede doelen.
Maak dit kenbaar op zowel je eigen website en social media als op die van de gesponsorde organisatie.

Social media advertising

Target op locatie, interesses en gedrag.
Test meerdere advertentieformaten om je doelgroep optimaal te bereiken.

Zoekmachine-advertenties (SEA)

Gebruik lokale zoekwoorden.
Sluit woorden uit die gericht zijn op andere regio's
Meet prestaties zoals CTR en conversies.
Beperk je advertenties met geografische targetting.

Wees actief op social media

Deel nieuws, aanbiedingen en klantverhalen.
Reageer actief op opmerkingen en vragen.

Het Supportflex kantoor aan de Euregioweg

Supportflex online marketing

Lokaal online succes vanuit Enschede, maar voor iedere stad

Supportflex biedt internetmarketingdiensten aan in de regio Enschede, Hengelo, Almelo, Haaksbergen, Borne, Nijverdal en Oldenzaal. Wij helpen ondernemers groeien met bewezen strategieën en lokale focus.

Lokale helden

Lokale klanten, lokale ondernemers, lokale marketing

Onze werkwijze is gericht op bedrijven waarvan de klantenkring zich lokaal of regionaal oriënteert. Wij noemen hen: de lokale helden. Wij gebruiken alleen middelen die aantoonbaar resultaat opleveren.

 

Bakkie doen?

Nieuwsgierig geworden naar wat we voor jouw bedrijf kunnen doen? Vul het formulier in en laten we snel een keer een bakkie doen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.