Goede content en geplaatst op het correcte moment is essentieel voor een succesvolle bedrijfsvoering. Content is de tool voor elk contact dat een organisatie kan hebben met haar doelgroep en zorgt voor betere interactie met de doelgroep. Het hanteren van een juiste contentstrategie is hét instrument om potentials te verleiden en om klanten aan je merk te laten binden.

Soorten content

Content is een vitaal onderdeel voor de online bedrijfsvoering en het totale online imago van je bedrijf. Naast dat het een verhaal kan vertellen over een onderdeel van je bedrijf, speelt het ook nog een belangrijk onderdeel in de organische vindbaarheid van je website(s). De twee onderdelen van content waar we in dit artikel op focussen zijn de vorm van de content en de inhoud van de content. Beide onderdelen versterken elkaar en kunnen elkaar waar nodig aanvullen. Want hoe goed de inhoud ook is, zonder vorm blijven de gewenste resultaten vaak achter. Hieronder staan 3 soorten content beschreven: teksten, video’s en infographics.

SEO Proof Teksten

Belangrijk bij het schrijven van teksten is het bepalen van het soort tekst dat je gaat schrijven en het definiëren van je doelgroep: dus voor wie schrijf je het en wat is het doel van de tekst? Is het bedoeld om de bezoeker te informeren, overtuigen of wil je iemand aansporen om een product te kopen? In dit artikel zal ik mij beperken tot de volgende vijf soorten tekstuele content:

Bedrijfsinformatie teksten

Bedrijfsinformatieteksten vormen de basis voor je website. Wanneer een bezoeker op je website komst is hij/zij daar met een reden. Laat ze weten wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom iemand interactie met jouw website moet hebben.

Een belangrijke pagina waarin je jouw bedrijfsinformatie veelal plaatst is de homepage. Dit is de bedrijfsentree pagina en dient om de bezoeker zo snel mogelijk te laten weten waarom hij/zij op jouw website moet zitten. Belangrijk hierbij is je afvragen of elk element dat je hierop zet, daadwerkelijk van toegevoegde waarde is.

Dus hou je aan de vuistregel dat overal waar te- voor staat niet goed is. Dus niet te veel tekst, te weinig tekst, te grote afbeelding of te afleidende video’s. Onthoud dat er maar 1 te echt belangrijk is en dat is te-vreden. Bied zoveel mogelijk duidelijkheid en vertel een eerlijk en gedegen verhaal over jouw bedrijf in combinatie met een heldere afbeelding.

Productbeschrijvingsteksten

Hou de tekst voor een product vooral informerend en probleemoplossend. De klant is opzoek naar een oplossing/product voor zijn probleem. Het is belangrijk om bij een productbeschrijving informatie/feiten te noemen over het product, denk hierbij aan kenmerken of specificaties van het product. Dit kunnen afmetingen, kleuren, het merk of het gewicht zijn. Het is hierbij ook belangrijke dat je alle mogelijke USP’s (Unique Selling Points) die het vermelden waard zijn, ook daadwerkelijk vermeld. Sluit bij een product beschrijving niet af met een call-to-action, dit kan namelijk opdringerig overkomen en een goede producttekst heeft de klant al genoeg moeten overtuigen.

Categoriebeschrijvingsteksten

Een categoriebeschrijving is een informerende en beschrijvende tekst over het onderwerp. Begin met een beschrijving van je categorie en benoem ook vooral de algemene USP’s van je bedrijf. Denk hierbij aan:

  • Nu besteld, morgen in huis
  • De beste kwaliteit
  • Klantvriendelijkste service
  • Alles voor een glimlach

Sluit bij dit soort teksten altijd af met een call to action en zorg ervoor dat de bezoeker niet jouw website verlaat maar juist verder klikt.

Kennisbank teksten

Kennisbank artikelen zijn een handige manier om klanten te informeren over van allerlei onderwerpen. Hier kun je informatie kwijt die misschien niet zo relevant zijn om bij de categoriepagina’s te vertellen. De kennisbank artikelen zijn ook tevens een hele interesante optie om bezoekers naar je website te lokken. Dit soort landingspagina’s kun je namelijk uitstekend inrichten om zogenaamde long-tail zoekwoorden in te verwerken.

SEO-vuistregels

Hieronder staan nog een paar handige tips om SEO proof teksten te schrijven:

  • Je zoekwoord staat in de title tag
  • Het zoekwoord staat in de meta description van je pagina
  • Zoekwoord staat in een SEO vriendelijke URL
  • Het zoekwoord is te vinden in koptekst 1 (h1)
  • In de eerste zin of alinea wordt het zoekwoord vermeld
  • Vermeld het zoekwoord in overige tussenkoppen
  • Laat het zoekwoord niet meer dan 3% omvatten van de totale tekst, je schrijft immers voor een mens niet voor de computer.

Hulp nodig?

Wij helpen iedereen graag verder. Wil je meer weten over SEO-proof teksten of heb je andere vragen, neem dan contact met ons op. Stuur ons simpelweg een appje of bericht en dan gaan we kijken wat we voor jou kunnen betekenen.

Zelf Infographics maken

Hoe cliché het ook klinkt, een afbeelding kan inderdaad meer dan 1000 woorden zeggen. Vertel je verhaal door middel van heldere afbeeldingen en stapsgewijze informatie. Een infographic kan voor diverse mogelijkheden gebruikt worden die jouw bezoeker en klant enthousiast moeten maken voor jouw bedrijf of onderwerp:

  • Beantwoord een specifieke vraag of probleem waar jouw bezoekers mogelijk mee kunnen zitten. Bedenk mogelijke vragen die jouw klanten kunnen hebben en beantwoord deze op een leuke en vernieuwde manier door bijvoorbeeld een checklist of stappenplan.
  • Vertel het verhaal van jouw bedrijf, branche of familie. Mensen zijn gek op een goed verhaal en vooral als het op een interessante wijze verteld wordt.

Hierboven staan een aantal handige templates voor jouw infographic, deze zijn uiteraard vrij om te downloaden (link naar externe pagina) maar wij vullen ze ook graag voor je in. Je kunt ons altijd bereiken via chat, app of telefoon en dan gaan we samen kijken naar wat we voor jou kunnen betekenen. Wij helpen je graag om zelf dit soort infographics te maken.

Video marketing tips

In een artikel van Marketingfacts (2018) over video marketing worden een aantal interessante cijfers genoemd met betrekking op video-content.

  • Bijna de helft van alle internetgebruikers zoekt voor video’s van een product voordat ze besluiten deze te gaan aanschaffen.
  • Het conversiepercentage kan tot wel 80% worden verhoogd wanneer men video’s toevoegt.
  • 52% van de internetgebruikers geven aan dat een video hun zekerheid voor een aankoop verhoogt.
  • Meer dan de helft van alle marketeers noemt video de beste vorm van content op het gebied van rendementsoptimalisatie.

Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/28-redenen-video-marketing-2018

Met dit soort feiten kan ik nog wel even doorgaan, maar kortom: video content is zeer belangrijk geworden en wordt in de toekomst alleen nog maar belangrijker. Het is een leuke en vernieuwende manier om informatie te delen richting je bezoekers. Mensen zijn geneigd sneller een video handleiding voor iets te bekijken dan eindeloze productinformatiebladen. Video kan op diverse plekken op je website en daarbuiten worden gebruikt, bijvoorbeeld:

  • Advertentie. Google Ads video & display advertenties groeien in populariteit en in CTR’s. Onderscheid je van de concurrentie door middel van nieuwe en originele content.
  • Vlogs: Vlogs zijn niet meer weg te denken in de huidige maatschappij en zijn razend populair onder jongeren en hebben een groeiende mate van populariteit onder jongvolwassenen.
  • Homepagina: Een unieke bedrijfsfilm kan je bezoeker een beter beeld over je bedrijf geven en heeft een zeer persoonlijk tintje.

Uiteraard zijn bovenstaande tips vooral informatief bedoeld. Je kunt van allerlei soorten content combineren waardoor er synergie kan ontstaan en je maximaal profiteert van het online verkoopkanaal. Wil je meer weten over content, het gebruik ervan of handige tips? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder hierin.

Terug naar boven