Wat is Google mijn bedrijf

Heel kort gezegd is google mijn bedrijf een onmisbaar gratis onderdeel van Google voor de lokale ondernemer. Waarom dat zo is? Dat weet je na het lezen van dit artikel.

Laten we het eerst eens hebben over wat Google mijn bedrijf precies is. Heel simpel gezegd is Google mijn bedrijf een hulpmiddel dat jouw bedrijf laat zien aan potentiële lokale klanten, nog voordat ze op de zoekresultaten klikken. De Google mijn bedrijf weergave wordt voornamelijk getoond bij lokale zoekopdrachten en is daarom juist voor de lokale ondernemer zo interessant. De grootste voordelen van Google mijn bedrijf zijn:

  • Het is helemaal gratis
  • Het is volledig gericht op lokale kopers, jouw doelgroep! 
  • Via google mijn bedrijf kunnen potentiële klanten makkelijk contact opnemen
  • Met een goed ingerichte google mijn bedrijf kun je bezoekers afpakken van je concurrent, ook al staan zij op de eerste plek in google

Een goed ingerichte google mijn bedrijfspagina wordt ook wel de plek 0 genoemd onder de internet marketeers. Ik zal je laten zien waarom. 

De google 3 pack

Als je een lokale zoekopdracht doet, dan wordt eerst de google 3 pack weergegeven en daarna pas de organische resultaten. Stel dat iemand op zoek is naar een Osteopaat in Enschede, dan zal deze persoon logischerwijs zoeken op “osteopaat enschede”. Het resultaat: eerst de google drie pack en daarna pas de organische resultaten. 

 

 

google mijn bedrijfIn dit voorbeeld doen we de zoekopdracht vanaf ons eigen adres. Stel dat je precies dezelfde zoekopdracht doet, maar dan vanuit het zuiden van enschede, dan kunnen de resultaten anders zijn. De belangrijkste factor die het resultaat van de 3 pack bepaald is op dit moment namelijk nog steeds de plek vanaf waar de zoekopdracht wordt gedaan. 

 

 

Het in orde hebben van je Google mijn bedrijf betekend dus een gratis nummer 0 positie naar de klant die op zoek is naar jou! Ook als we zoeken op “osteopaat”, een zwaar concurrerende term, zien we dat ook hier eerst de google 3 pack naar voren komt. 

 

Zeer interessant, is het niet? Dit is nog lang niet alles, wist je dat:

  • 46% van alle zoekopdrachten lokaal zijn
  • 88% van de klanten die een mobiele lokale zoekopdracht doen bellen of bezoeken het bedrijf binnen 24 uur
  • 56% van de bedrijven zijn google mijn bedrijf nog niet heeft geclaimd

We kunnen dus wel stellen dat Google mijn bedrijf een zeer belangrijke gratis klantenmagneet is en dat je als eigenaar van een lokaal bedrijf dit absoluut voor elkaar wilt hebben. 

Google mijn bedrijf opzetten en verifiëren 

Voordat je in de 3 pack verschijnt is het belangrijk dat je een google mijn bedrijf pagina hebt en dat deze ook door jou geclaimd is. Of je bedrijf al bestaat is gemakkelijk te checken. 

Google mijn bedrijf claimen of aanvragen

Ga naar https://www.google.com/intl/nl_nl/business/ en druk op de groene nu starten knop. 

Je ziet het onderstaande scherm, waarin google vraagt je bedrijfnaam op te geven. Bestaat je google mijn bedrijf profiel al? Dan zal jouw bedrijf naar voren komen, zo niet dan moet er een bedrijf worden aangemaakt. 

 

 

 

 

 

 

Wanneer je bedrijf al bestaat moet je aan google aantonen dat jij de eigenaar bent. Dit kan vaak op een drietal manieren:

  1. Google stuurt een brief naar de bedrijfslocatie met daarin een code om je account te verifiëren. 
  2. Je kunt kiezen om google je te laten bellen, in dit gesprek wordt de verificatiecode telefonisch gegeven
  3. Google stuurt een email naar het bekende email adres die aan google mijn bedrijf is gekoppeld. 

Bestaat je bedrijf nog niet? Dan volg je de vijf stappen om jouw google mijn bedrijf aan te vragen. 

Gefeliciteerd, je bent nu eigenaar van je eigen google mijn bedrijf! We gaan nu aan de slag om je profiel zo goed mogelijk in te richten! 

Google mijn bedrijf aanpassen en inrichten 

Nu we de trotse eigenaar zijn van ons eigen google mijn bedrijf account gaan we ervoor zorgen dat deze goed is ingericht. Dit doen we door de informatie tab aan de linkerkant zo volledig en relevant mogelijk in te vullen. 

 Bedrijfsnaam
Vul hier de bedrijfsnaam in zoals die ook op de website staat vermeld. Je kunt ervoor kiezen om in je bedrijfsnaam ook je dienst mee te geven. Hierdoor zal je Google mijn bedrijf profiel sneller worden weergegeven bij een zoekterm die relevant is aan die opdracht. Ga hier beslist niet in spammen, dit is tegen de google guidelines en zal meer tegen, dan meewerken. 

Categorie
Vul hier de juiste categorie in van je bedrijf. Het is mogelijk om meerdere categorieën in te vullen. Vul de categorieën zo volledig mogelijk in, maar blijf wel relevant. 

Adres
Vul hier het adres van je bedrijf in. 

Service gebieden
vul hier de gebieden in waar je je bedrijfsactiviteiten uitvoert, dit kan zowel door heel nederland zijn, maar kunnen ook specifieke plaatsen zijn. 

Openingstijden
Vul hier de openingstijden van je bedrijf in of de tijden waarop je bereikbaar bent. Let er goed op dat de openingstijden overeenkomen met die van je website. 

Afwijkende openingstijden
vul hier de afwijkende openingstijden in, denk hierbij aan feestdagen waarop je bedrijf dicht is en aan gesloten dagen vanwege vakanties.

Telefoonnummer
Vul hier je telefoonnummer(s) in.

Website
vermeld hier de url van je website. Het is mogelijk om het aantal clicks uit google mijn bedrijf naar je website te meten in google search console en google analytics. Hoe dit moet lees je in een later blog bericht. 

Door je google mijn bedrijf website bezoeken knop te koppelen aan Search Console kunnen we zien hoe vaak we in de 3 pack en als bedrijfspagina zijn weergegeven, wat de zoekwoorden hiervan zijn en hoeveel zoekers hebben doorgeklikt naar de website. 

URL voor afspraken 
Vul hier de URL voor afspraken in. Bijvoorbeeld de contact pagina. 

Diensten of producten
Afhankelijk van de categorie van je bedrijf kun je de diensten of producten van je bedrijf weergeven. Zorg ervoor dat deze zo volledig mogelijk in ingevuld. 


Kenmerken
Vul hier alle kenmerken van je bedrijf in. Bijvoorbeeld: gratis wifi aanwezig of beschikt over een buitenterras. 

Bedrijfsomschrijving 
Vul hier de bedrijfsomschrijving in, zorg ervoor dat je kort en krachtig verteld wat je doet en dat de categorie en plaats van je bedrijf ook in deze beschrijving voorkomt. 

Openingsdatum
Vul hier de openingsdatum van je bedrijf in. 

Foto’s
Plaats hier foto’s van je bedrijf, zorg ervoor dat ze in de juiste door google aangemaakt categorieën worden geplaatst. 

        De omslag foto
Zorg ervoor dat de omslag foto de persoonlijkheid van je bedrijf laat zien. Het is de voorkeursfoto die google weergeeft in je vermelding op google zoeken en google maps. 

         Logo
Voeg hier het logo van je bedrijf toe, deze foto wordt weergegeven in de review sectie.    

         Interieur
Voeg hier foto’s aan toe die de sfeer en het interieur van je bedrijf weergeven. 

Probeer de andere categorieën ook zo volledig mogelijk in te vullen. 

  

Google mijn bedrijf optimaliseren wat zijn de voordelen

Door je google mijn bedrijf volledig en relevant in te vullen doe je al een hele grote stap in de goede richting. Naast het volledig invullen van je google mijn bedrijf profiel zijn er nog een aantal mogelijkheden om nog beter naar voren te komen in de google local 3 pack. Hieronder een greep uit het mogelijke verkeer en de interacties die u als ondernemer momenteel mist. 

Aantal weergaven op google maps en google zoeken 

 

Acties van klanten in de afgelopen maand

Als we de bovenstaande afbeeldingen bekijken dan kunnen we wel stellen dat Google mijn bedrijf enorm veel potentieel heeft. Zorg er vandaag nog voor dat u uw bedrijfspagina in orde heeft zodat u kunt meeprofiteren van deze geweldige gratig Google dienst. 

Wij helpen u graag 

Lukt het niet om uw Google mijn bedrijf in orde te maken? Of wil u weten hoe u met uw bedrijf nog beter kan worden weergegeven? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder! 

 

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht