De theorie achter links

Linkbuilding, populariteit of outreach. Allemaal voor diensten in de online marketing wereld waarbij getracht wordt om je online aanwezigheid te vergroten. In dit artikel beschrijven we eerst de theoretische achtergrond. We sluiten af met een aantal hands on tips om zelf met linkbuilding aan de slag te gaan.

Linkbuilding is een term die eigenlijk de lading van het vak niet goed (meer) dekt. Men spreekt tegenwoordig vaker over outreach.  Linkbuilding is het verkrijgen van links. Outreach zou je kunnen omschrijven als het proces waarbij je in contact treed met andere partijen (o.a. websitebeheerders) met als één van de gewenste gevolgen dat men naar jouw website linkt.

De basis

Even een stapje terug naar de basis. Een zoekmachine resultaat pagina wordt opgebouwd op basis van een groot aantal factoren. Experts zijn het erover eens dat een aantal van de belangrijkste factoren in verband staan met de inkomende links (links vanaf andere websites naar jouw website). We maken onderscheid tussen de volgende link factoren:

  • Het aantal inkomende links
  • De herkomst van de inkomende links
  • De kracht van inkomende links
  • De relevantie van de inkomende links
  • De kwaliteit van de inkomende links
  • Tijdsfactoren
  • Spam

Naast de links zijn inhoud, gebruikersgedrag en techniek andere factoren die van belang zijn voor de opbouw van een zoekmachine resultaat pagina. Echter gaan we in dit artikel dieper in op de populariteit van de website. Neem in acht dat zoekmachines en de markt continu in ontwikkeling zijn. Ook de manier hoe naar links wordt gekeken en hoe ze worden beoordeeld is aan verandering onderhevig. Tevens is het een complex onderwerp dat we geprobeerd hebben om overzichtelijk te maken voor een beginner. Hierdoor kan het zijn dat bepaalde onderwerpen versimpeld zijn weergegeven.

Het aantal inkomende links

De invloed van links wordt groter naarmate het er meer worden. In de basis kun je van deze regel uitgaan. Deze beredenering houdt echter alleen stand bij dezelfde type links (denk aan alle andere factoren zoals hierboven opgesomd).

Herkomst van inkomende links

1000 inkomende links lijkt heel wat. Maar wanneer ze vanaf 1 website komen is de waardering ervan minder dan 2 links vanaf 2 verschillende websites. Het is dus van belang om van zoveel mogelijk verschillende domeinen inkomende links te krijgen.

De kracht van inkomende links

Links die worden geplaatst verschillen in linkkracht of autoriteit. Iedere link heeft zijn eigen stukje kracht dat het doorgeeft aan de pagina waarnaar het verwijst. Vaak wordt linkkracht uitgedrukt in een fictief cijfer. Dit verduidelijkt wel het één en ander. Een link met de kracht van 10 is namelijk beter dan eentje met het cijfer 5. Het aantal en de kracht van de inkomende links is vervolgens weer van invloed op het cijfer van de website waar men naar toe verwijst. Hieronder een schematische versimpelde weergave hoe linkkracht wordt doorgegeven.

Schematische weergave van linkkracht
Schematische weergave van linkkracht

Het cijfer waar we vaak over spreken is een fictief cijfer. Er zijn een aantal instellingen actief die linkkracht berekenen. Geen van deze cijfers is een standaard die gevolgd wordt door een zoekmachine. Het zijn altijd indicaties van hoe volgens de instelling een zoekmachine de linkkracht berekend. In de praktijk lukt het ze vaak wel om goede indicatie te geven in de kracht van een link.

Bedenk bij het gebruik van deze indicator dat ook het aantal uitgaande links dat op een pagina staat van invloed is op de linkkracht die men door kan geven. Een pagina met een linkkracht van 10 met daarop 10 links zal minder kracht per link doorgeven dan een pagina met dezelfde linkkracht met daarop maar 1 link.

Relevantie van links

Een website en een webpagina heeft altijd een bepaald onderwerp (of soms meerdere). Het onderwerp van de pagina waar de link op staat is van belang voor de pagina waar de link naar verwijst.

Voorbeeld van een relevante link: Een klus website plaatst een link naar een fabrikant van schroeven.

Voorbeeld van een niet relevante link: Een kookwebsite plaatst een link naar een hypotheek adviseur.

Met andere woorden wanneer we kijken naar de opgegeven zoekopdracht (dus hetgeen in een zoekmachine wordt ingetypt) tellen relevante links zwaarder dan niet relevante links. Het kan dus zijn dat een website met veel meer links lager op deze specifieke zoekopdracht wordt getoond omdat een andere website links heeft verzameld die veel relevanter zijn.

Met andere woorden wanneer we kijken naar de opgegeven zoekopdracht (dus hetgeen in een zoekmachine wordt ingetypt) tellen relevante links zwaarder dan niet relevante links. Het kan dus zijn dat een website met veel meer links lager op deze specifieke zoekopdracht wordt getoond omdat een andere website links heeft verzameld die veel relevanter zijn.

Kwaliteit van links

Kwaliteit is in veel branches een begrip waar nogal wat discussie over is. In het geval van linkbuilding is dit niet anders. De beste stelregel die je kunt onthouden voordat je ergens een link wil laten plaatsen is deze:

Zou ik zelf als bezoeker op een link op deze website klikken?

Op het moment dat je deze vraag negatief beantwoord dan kun je er bijna zeker van zijn dat een zoekmachine de link en de pagina ook niet als kwaliteit zal beoordelen. Wanneer we op zoek gaan naar een aantal aspecten waarop je een pagina kunt beoordelen zou je deze vragen eens kunnen beantwoorden:

  • Wordt de website actief bijgehouden? Denk aan regelmatig nieuwe updates. En geen fouten in de links en afbeeldingen.
  • Bevat de website unieke en interessante inhoud?
  • Vermeldt de website contactinformatie?
  • Bevat de website een logische hoeveelheid uitgaande links? (dus niet te veel)
  • Heeft de website een duidelijk onderwerp en wordt dit onderwerp consequent door de gehele site gebruikt?

Wanneer alle vragen positief worden beantwoord heb je vrijwel zeker te maken met een kwaliteits website. In veel gevallen zal de waarheid ergens in het midden liggen.

Tijd en links

Het effect van een geplaatste link zal naar verloop van tijd veranderen. Er zijn hier een tweetal factoren waarvan we weten dat ze een rol spelen. Ten eerste geven zoekmachines aan links een soort van proefperiode mee voordat ze de volle kracht kunnen benutten. De gedachte hier achter is simpel: wanneer een website beheerder een link direct weer zal verwijderen is hij het niet eens met de inhoud erachter (denk aan spam). Het zou voor zoekmachines een negatief effect hebben wanneer deze links direct een volledige impact zouden hebben.

De tweede factor is volgens sommige experts het feit dat een link naar verloop van een langere periode minder effect hebben.

Spam

Spam komt natuurlijk voor in alle vormen en maten. Echter in het linkbuilding verhaal dient een onderdeel over spam zeker aanwezig te zijn.

Google schrijft in haar richtlijnen over dit onderwerp het volgende:

Alle links die zijn bedoeld om de PageRank of de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkuitwisselingsprogramma en een schending van de richtlijnen voor webmasters van Google. Dit geldt ook voor gedrag waarbij links naar je site of links van je site worden gemanipuleerd.

Nou kun je ellenlang over discussiëren over de strekking van deze zin en de impact hiervan op linkbuilding. Bepaald Google dat je niet aan de richtlijnen voldoet dan kan je site een penalty opgelegd worden. Ons advies is om nooit gebruik te maken van linkuitwisselingsprogramma’s of geautomatiseerde plaatsingen. Probeer iedere plaatsing naar je site handmatig te controleren en beoordeeld ze aan de hand van de kwaliteits richtlijnen zoals eerder omschreven.

Zelf aan de slag

De meest belangrijke tip die we kunnen geven op het gebied van linkbuilding of outreach is het feit dat je er actief mee bezig dient te gaan:

Durf om een link te vragen!

Het proces is in hoofdlijnen erg simpel:

  1. Zorg voor een interessante, duidelijke en goed werkende website. Creëer inhoud voor je website dat voor een buitenstaander interessant of informatief is. Verplaatst je zelf
  2. Ga op zoek naar mensen waarvan jij denkt dat ze een link naar jou kunnen plaatsen. De websites waarop men invloed heeft zullen vaak degene zijn die relevant zijn voor jouw onderwerp of bedrijf maar geen directe concurrenten zijn.
  3. Vraag netjes en eenvoudig of men iets over je zou willen vermelden.
  4. Denk na over de motivatie van de mensen die je benaderd (wat kun jij bieden in ruil voor de vermelding)

Met name stap 2 en 4 verdienen hier enige toelichting.

Hoe vind ik interessante en relevante websites die naar mij willen linken?

Er zijn veel strategieën hoe je websites kunt vinden die interessant zijn voor jou om een link plaatsing te regelen.

Start met je eigen netwerk

Vraag links aan mensen waar je al mee samen werkt op één of andere wijze. Denk hierbij aan de volgende partijen:

  • Leveranciers
  • Afnemers
  • Bedrijven waar je op andere wijze mee samen werkt
  • Netwerkclubs
  • Bedrijvenparken
  • Partijen die je sponsort
  • Familie en vrienden

Benader iedereen op een oprechte en heldere manier en vraag of men je wil helpen bij het vergroten van het bereik van je website.

Bekijk de links van je concurrentie

Bekijk welke links je concurrenten allemaal hebben en benader deze sites. Je krijgt bijvoorbeeld inzage in de links naar een site door gebruik te maken van de link explorer van Moz. Uiteraard zijn er ook andere programmaatjes. Je geeft simpelweg een domein op en je krijgt een overzicht van alle sites die verwijzen naar het opgegeven domein.

Slimme zoekopdrachten

Je kunt in een zoekmachine vaak een zoekopdracht plaatsen waarbij je aangeeft of een bepaalde term in de url voorkomt. Combineer je dit met een handige zoekterm dan vind je al snel een lijst met pagina’s die vaker links plaatsen. Een voorbeeld zoekopdracht voor Google:

inurl:partners “bouw”

Deze zoekopdracht toont alle pagina’s met in de url partners en op de pagina komt de term bouw voor. Dit zijn search operators. Zo zijn er meerdere manieren om jouw zoekopdracht uit te bouwen. Je kunt termen combineren, in de titel zoeken of juist dingen uitsluiten. Essentieel in dit verhaal is dat je erachter komt welke termen de pagina’s gebruiken waar jij naar op zoek bent. Een mooi begin is altijd om op zoek te gaan naar urls’ met daarin termen zoals partner, link of blog.

Wat heb ik iemand te bieden in ruil voor een link?

Het is goed om voordat je start met je outreach programma eens na te denken over de toegevoegde waarde die jij kunt hebben voor de partijen waarmee je contact gaat zoeken. Uiteraard hebben deze partijen ook een belang wanneer je iemand kunt verder helpen zal men eerder geneigd zijn om jou ook verder te helpen. Een aantal ideeën:

  • Laat iemand je product eens uit proberen zodat men er iets over kan schrijven (hou in dit geval wel rekening met de geldende richtlijnen en wetgeving omtrent dit onderwerp.
  • Start zelf een “onafhankelijke” en informatieve website over een onderwerp in jouw branche. Waarschijnlijk doe je veel contacten op.
  • Richt een pagina in met links naar bedrijven waar je vaak mee samen werkt.
  • Stel voor om als specialist voor iemand anders een interessant artikel te schrijven (of een andere vorm van content zoals film of foto).
  • Wees bereid om te investeren in samenwerkingen en relaties, het gaat in de eerste plaats om mensen en niet om links.

Ten slotte willen we je mee geven om je inspanning overzichtelijk bij te houden zodat je geen “dubbel” werk gaat doen in het benaderen van partijen. Veel succes met je populariteits-campagne.

Contact met Supportflex

Mocht je nog vragen hebben of toch liever de campagne uitbesteden aan een ervaren partij neem dan contact op voor een vrijblijvende afspraak bij Supportflex in Enschede.

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht